De 15 Wing: het werkpaard van de para-commando's



Een DC-3 "Dakota" van het 21 Smaldeel van de 15 Wing.De 15 Wing Lucht Transport, de vroegere 15 Vervoer- en Verbindingswing, is het werkpaard van onze Para-commando's. Waar de Para-commando's zitten, vindt men ook de toestellen van de 15 Wing terug. Vele oudere Para-commando's zullen zich nog wel de DC-3 "Dakota" en C-119 "Flying Boxcar" herinneren. De jongere generatie zal zich vooral de C-130H "Hercules" herinneren, al zijn de eerste toestellen ook al sinds 1972 in dienst van de 15 Wing, en dienen zij nog tot in 2018 te vliegen, het jaar waarin ze zullen vervangen worden door de A400M van Airbus Military. Deze veelzijdige toestellen zullen dan niet minder dan 46 jaar in dienst van de 15 Wing gevlogen hebben, net geen halve eeuw.

Een C-119 op Tempelhof, (Berlijn), in 1963.Het Belgische luchttransport onstond tijdens de II Wereldoorlog. Haar wieg stond echter niet in het door de Duitsers bezette België, maar vindt men terug op het Britse, vrije eiland. Enkele piloten van het "Bomber Command", opgeleid te Crosby-on-Eden en Welford, vervoegden de effectieven van het 187 en het 525 RAF Squadron te Membury. Na de bevrijding in 1944 werd een "verbindingsflight" opgericht, uitgerust men Anson en Dominie toestellen. Deze kleine vliegtuigen werden gestationeerd te Hendon en verzorgden de regelmatige verbindingen tussen London en Brussel.

Een HS748 van het 21 Smaldeel, dat door zijn grote cargodoor ook wel eens voor kleine paradrops werd gebruikt.In augustus 1946 vestigde het Belgisch Luchttransport zich te Evere nabij Brussel en wordt er de 169 Wing gevormd. Deze bestond uit twee Smaldelen, het 366 Smd, uitgerust met DC-3 "Dakota's", en het 367 Smd, uitgerust met Ansons, Oxfords, Dominies en Proctor vliegtuigen. Onmiddellijk werden regelmatige vluchten ingelegd naar Wahn, Hendon, Villacoublay en Prestwick. In 1947 werd de zogenaamde TCU, (Transport Conversion Unit), opgericht. Haar taak bestaat er tot op heden in om de conversie van jachtpiloten naar transportpiloten te bewerkstelligen.

De CH-02, het ongelukkige vliegtuig dat volledig verloren ging tijdens de brand bij Sabena Techniscs.Het is ook in 1947 dat de eerste para-drop plaats heeft boven Schaffen en hierdoor werd de 169 Wing onmiddellijk gespecialiseerd in tactisch luchtvervoer. Op 1 februari 1948 werd de 169 Wing omgedoopt tot 15 Vervoer- en Verbindingswing, (15 V.Vb.W), met daarin het 20 en 21 Smd. De toenmalige Stafchef van de Luchtmacht, Generaal Vlieger Leboutte, kende aan deze twee smaldelen het legendarische logo van de Sioux toe. Het devies wordt "TENACITY", (vastberadenheid).

Eén van onze twee Airbussen A310-200, die meer aan de grond stonden dan in de lucht vlogen, wegens gebrek aan een degelijk onderhoudsbudget.In 1950 verhuist de 15 Wing van Evere naar Melsbroek, in het kwartier Groenveld, tot dan het opleidingscentrum van de VVE-UDA, (Vliegveld Verdedigings Eenheden). Het OC / VVE verhuist naar de Kazerne Deschamps in Evere, waar nu de gebouwen van de NATO staan. In 2008 viert de 15 Wing haar 60-jarig bestaan, een evenement dat niet onopgemerkt is voorbij gegaan.

Voor onze Para-commando's betekent de 15 Wing niet alleen lucht transport, maar ook de thuisbasis voor de noodzakelijk sprongen per parachute. Eveneens is de 15 Wing, of tenminste hun toestellen, het transportmiddel voor de opdrachten in Afrika, waar we vooral het inzetten van de C-119 zullen onthouden. De C-130 zullen we vooral onthouden als toestel voor de gewapende humanitaire operaties. In 1964 op Stanleyville en Paulis, met C-130's van de USAF, in 1978 de operatie "Red Bean" in Kolwezi en de provincie Shaba, en de humanitaire operatie "Blue Beam" in 1991.